У січні в електромережах АТ «Чернігівобленерго» виникла чи не найбільша аварійна ситуація за всю історію компанії. Через страшну негоду 14 і 15 січня було одночасно відключено 120 ліній 10кВ, а це 183 населених пункти і близько 80 тисяч споживачів. Загалом же в цей період відключалось аж 237 (!) ліній 10кВ. Для ліквідації наслідків аварії у період із 14 до 16 січня було задіяно 842 працівника різних підрозділів Товариства та велика кількість спеціалізованої техніки. Тривали аварійно-відновлювальні роботи на лініях 10кВ аж до першої години ночі 17 січня.

– Аварійно відключались з успішним автоматичним та ручним повторним включенням ПЛ 110 кВ Бобровиця-Бобрик (три рази), ПЛ 110 кВ Бобровиця-Носівка, ПЛ 110 кВ Корюківка-Холми, а також ПЛ 110 кВ Вишгород-Полігонна («Київобленерго»), яка живить ПС 35-110 кВ північної зони Чернігівської області, – говорить в.о. заступника директора технічного з розподільних мереж АТ «Чернігівобленерго» Сергій Юрченков. – Із пошкодженням відключались ПЛ 35 кВ Остер-Савин, ПЛ 35 кВ Холми-Жадове, ПЛ 35 кВ Холми-Березова Гать, ПЛ 35 кВ Тупичів-Пекурівка, ПЛ 35 кВ Добрянка-Олешня, ПЛ 35 кВ Гончарівськ-Пакуль, ПЛ 35 кВ ЧнТЕЦ-Осняки з відгалудженнями ПС Мохнатин, ПС Зотік, ПЛ 35 кВ Атюша-Короп.

Не дали нормально функціонувати мережам несприятливі погодні умови і 18 січня. Цього дня для ліквідації аварії було задіяно 158 працівників та 62 одиниці спеціалізованої техніки. І лише завдяки професійним діям персоналу АТ «Чернігівобленерго» відновити електропостачання вдалось у найкоротші терміни.

Звісно, ця ситуація завдала чималого клопоту споживачам – обірвані дроти біля подвір’їв, різкі перепади напруги, тривала відсутність електропостачання… Протягом трьох днів до кол-центру Товариства надійшло 4,4 тисячі звернень і майже 4 тисячі з них – телефоном. Оператори кол-центру у прямому сенсі не мали на перепочинок ані хвилини. При цьому така ж велика кількість споживачів нарікала на те, що додзвонитися в кол-центр так і не змогла. А також, що аварійні бригади, які працювали на місцях аварій, коли поряд були ще один або й більше обривів на лініях, не завжди одразу ж обслуговували ці ділянки. «Чернігівобленерго» – Товариство, відкрите для споживачів, а тому, щоб ви могли орієнтуватися в тому, як же відбувається ліквідація наслідків таких масштабних аварійних відключень, та й, в принципі, усіх аварійних відключень загалом, сьогодні ми вирішили розповісти про порядок дій нашого оперативного персоналу при ліквідації аварій.

– Коли електромережі напругою вище 1000 В працюють в аварійних режимах, у нашому кол-центрі виникають «пікові періоди». Оскільки одночасно телефонує велика кількість абонентів, з’єднатися з оператором стає проблемно, – говорить начальник кол-центру АТ «Чернігівобленерго» Олександр Шабалін. – Окрім того, зазвичай абонент повторює спроби з’єднатися з оператором декілька разів і цим створює додаткове навантаження на телефонні лінії. Звісно, повідомити про аварію потрібно, але це можна зробити не лише за номерами телефонів нашого кол-центру (0-800-210-310 та 0 (462) 772-901), а й дистанційно. Варіантів тут є декілька:

особистий кабінет E-Svitlo – https://cn.e-svitlo.com.ua/

форма зворотного зв’язку на сайті – https://chernihivoblenergo.com.ua

електронна пошта кол-центру – call-center@energy.cn.ua.

Маємо лише одне прохання: звернення має бути інформативним! Якщо залишаєте його без допомоги оператора, зробіть невеликий опис своєї проблеми, вкажіть точну адресу, де відбулося відключення електропостачання, та контактні дані (повне ім’я, телефон). Лише так вашу заявку зможуть ідентифікувати і внести до списку відключень! Якщо ж ваша заявка тим чи іншим шляхом вже потрапила нам, будьте впевнені – її зареєстрували й інформація буде обов’язково передана диспетчерам. А отже багаточисельні повторні звернення (а такі у нас бувають доволі часто!) роботи енергетиків ніяк не пришвидшать.

Дізнатися ж про уже підтверджені перерви в електропостачанні можна також за допомогою наших дистанційних сервісів:

мобільного додатку «E-Svitlo Chernihiv» (інформація відображається при перегляді особового рахунку),

сервісу «Особистий кабінет E-Svitlo» (інформація також відображається при перегляді особового рахунку),

чат-ботів АТ «Чернігівобленерго» у Viber та Telegram (зараз фахівці товариства працюють над налаштуваннями, за допомогою яких чат-бот сам надсилатиме повідомлення за наявності зареєстрованої тимчасової перерви в електропостачанні),

розділу «Планові та аварійні відключення» за посиланням https://chernihivoblenergo.com.ua/power_outages на офіційному веб-сайті АТ «Чернігівобленерго» (для користування треба обрати тип перерви в електропостачанні (або всі разом), дільницю (із списку) та зазначити інтервал дат (за замовчанням встановлюється поточна дата)).

– Тим же споживачам, для яких мережа Інтернет не доступна, «Чернігівобленерго» може запропонувати альтернативні варіанти інформування про зареєстровані тимчасові перерви в електропостачанні, – каже Олександр Шабалін. – По-перше, це отримання інформації за допомогою автовідповідача. Умови користування цією послугою (яка, до речі, безкоштовна!) такі: оператор кол-центру заздалегідь за згодою власника особового рахунку в автоматизованій системі сполучає номер телефону з номером особового рахунку (а відповідно і з адресою). При наступному дзвінку з цього номеру телефону на будь-який номер кол-центру за наявності зареєстрованих тимчасових перерв у електропостачанні автоматизована система проінформує про причину та час відновлення електропостачання. По-друге, інформування за допомогою SMS-повідомлень (активація послуги аналогічна, як і при автовідповідачі). Ну і, по-третє, інформування за допомогою наших чат-ботів. Підключити останню послугу також доволі просто: для початку користувач має авторизуватися. Зайшовши в боті у розділ «Налаштування», вказати особовий рахунок, ЕІС-код та номер свого мобільного телефону. Протягом кількох хвилин надійде sms-повідомлення з кодом, який потрібно ввести і зберегти (на екрані з’явиться така кнопка). Все!

А щоб алгоритм дій операторів кол-центру ви могли бачити, як то кажуть, предметно, пропонуємо ознайомитися з нашою інфографікою.



Що ж відбувається далі?

– При надходженні до кол-центру Товариства інформації про тимчасові перерви електропостачання, пов’язані з аварійним режимом роботи електромереж, диспетчер РЕМ аналізує цю інформацію і вживає відповідних дій, – пояснюють у дирекції технічній АТ. – Якщо диспетчер отримує повідомлення про пошкодження лінії (або іншої електроустановки) з виникненням загрози для життя людей або для пожежонебезпечних об’єктів, він реагує негайно. До таких випадків відносяться:

загоряння опор, конструктивних елементів трансформаторних підстанцій;

низова пожежа в електроустановці, під дротами повітряної лінії;

провисання дротів із порушенням габаритів або їх обриви;

нещасні випадки з людьми;

пошкодження опор, які можуть призвести до їх падіння;

недопустиме навантаження струмом дротів лінії або устаткування.

При масовому надходженні заявок від абонентів (а це найперша ознака аварійного відключення лінії 10 кВ!) диспетчер РЕМ організовує негайний огляд обладнання, щоб виявити пошкодження, в подальшому усунути їх і включити обладнання в роботу. Якщо відключення лінії призвело до знеструмлення споживачів, її огляд і подальший ремонт проводяться негайно!

Диспетчер РЕМ першочергово надає пріоритет заживленню саме ліній 10 кВ, бо від них можуть бути заживлені одночасно декілька населених пунктів із великою кількістю споживачів. І лише після ліквідації аварійних відключень у мережах 10кВ диспетчер РЕМ надає команди відповідному персоналу із заживлення знеструмлених мереж 0,4 кВ. Якщо ж брати до уваги мережі 0,4 кВ, то тут також є комплексний підхід – спочатку заживлюються мережі, де споживачів більше.

До речі, завдяки новій техніці, яку Товариство придбало минулого року за кошти інвестиційного програми, тепер проводити роботи з ліквідації аварійних відключень енергетики можуть і вночі, чого раніше не було, а отже їхня оперативність у рази покращилася. Це стало очевидним уже під час січневої НП.

Отож будьте впевнені: жодне ваше звернення до нашого Товариства без уваги не залишається! «Чернігівобленерго» зацікавлене у якнайшвидшій ліквідації наслідків аварій так само, як і кожен споживач. І сподіваємось, тепер ви трошки краще розумітимете, яким чином відбувається ліквідація тимчасових перерв в електропостачанні, користуватиметесь зручними і простими способами, щоб дізнатися інформацію, яка вас цікавить, і своїми чіткими діями допомагатимете енергетикам. Лише так, у співпраці, усі проблеми з електропостачанням будуть розв’язані у найкоротші строки.