За яким принципом АТ «Чернігівобленерго» обирає вид лічильника електроенергії для встановлення у помешканні побутового споживача? Чому одним дістаються багатотарифні лічильники, а іншим – звичайні однотарифні?

Заровний Іван Володимирович, заступник директора комерційного АТ "Чернігівобленерго":

– Ще задовго до повномасштабного вторгнення росіян АТ «Чернігівобленерго» почало послідовно цифровізувати власні мережі, впроваджуючи технології Smart Grids. Невід’ємний елементів цієї системи – так звані розумні лічильники, які надають енергетикам змогу в автоматичному режимі відстежувати дані роботи енергосистеми (покази лічильників, стан роботи устаткування та іншого), сигналізують про випадки нештатних ситуацій, що дозволяє істотно підвищити безпеку та стабільність енергопостачання і звести до мінімуму аварійність, швидко виявляти і навіть передбачати можливі аварії, а також оперативно їх ліквідовувати.

Місця встановлення таких приладів обліку електроенергії визначаються за кількома принципами: по-перше, там, де за допомогою автоматизації процесів ми зможемо ефективніше використовувати людські ресурси підприємства, по-друге, у втратних осередках, де потрібно знати точний обсяг споживання електроенергії і бачити реальні покази лічильників на конкретних об’єктах. Тобто ми приймаємо рішення, де мають бути встановлені лічильники, які самостійно передають інформацію. А ось те, що зазвичай вони запрограмовані в якості тарифних, – це вже, можна сказати, просто їх додаткова опція.

Крім того, слід наголосити, що для функціонування таких приладів одного їхнього встановлення недостатньо, адже для роботи розумні лічильники потребують і розвитку певної інфраструктури. Коли ми визначаємо житловий масив, де потрібно їх встановити, ТП, яка живить цей масив, обладнується спеціальним маршрутизатором, який допомагає лічильникам автоматично передавати інформацію. Звісно, такі лічильники і додаткове обладнання до них обходяться дорожче, ніж звичайні однотарифні прилади обліку. А тому, враховуючи наявні ресурси щорічних інвестиційних програм (саме в них і закладаються коштів на закупівлю лічильників), замінити звичайні лічильники на розумні одразу усім ми не маємо змоги. Відповідно щороку передбачаємо закупівлю як розумних лічильників, які мають можливість обліковувати спожиту електричну енергію за різними тарифами, так і звичайних однотарифних.

Ні для кого не секрет, що зараз енергетичний сектор країни переживає не найкращі часи. Із моменту впровадження воєнного стану на території України інвестиційні програми компанії майже не фінансуються, а тому і нових лічильників у нас практично немає. Зараз ми в основному користуємось обмінним фондом, у якому перебувають прилади, які вже використовувалися раніше. Вони відремонтовані і пройшли державну повірку. Якщо ж у подальшому можливості інвестпрограми розширяться, компанія обов’язково відновить встановлення нових лічильників, у тому числі і розумних.

До речі, розумні лічильники, обладнані функцією дистанційної передачі даних, встановлені АТ «Чернігівобленерго», уже запрограмовані на денне та нічне споживання, тож для того, щоб розраховуватися за різними тарифами, споживачам достатньо лише написати у Центрі обслуговування клієнтів відповідну заяву.

Нагадуємо: щоб фахівці нашої компанії відповіли на запитання, яке вас цікавить, ви можете залишити його в особистих повідомленнях на сторінці «Чернігівобленерго» у фейсбук або ж надіслати на електронну пошту нашого прес-центру – presa@energy.cn.ua.