Із 29 грудня минулого року Кабінет Міністрів України зняв мораторій на відключення споживачів через заборгованість за електроенергію. У яких випадках АТ «Чернігівобленерго» відключатиме споживачів, як відбувається ця процедура і як можна її уникнути?

Заровний Іван Володимирович, заступник директора комерційного з технічного забезпечення АТ «Чернігівобленерго»:

– Припинення розподілу електроенергії споживачеві (або простіше відключення) передбачене пунктами 7.5. та 7.6. Правил роздрібного ринку електроенергії. За бажання кожен споживач може переглянути повний перелік, ми ж зосередимось на основних пунктах.

По-перше, відключення відбувається у випадку, коли споживач не допускає представника АТ «Чернігівобленерго» для проведення регламентних робіт із засобами обліку (контрольний огляд, технічна перевірка тощо) або до електрогенеруючої установки, якщо споживач є виробником електроенергії за «зеленим тарифом». Як оператор системи розподілу АТ «Чернігівобленерго» має право безперешкодного доступу до таких об’єктів. Якщо ж у цьому перешкоджають, складається акт про недопуск і, відповідно, відбувається відключення електропостачання.

По-друге, якщо закінчується термії дії договору про надання послуг з розподілу електроенергії або ж він з якихось причин розривається (людина, з якою укладено договір, помирає, а правонаступник не з’являється для укладення нового договору, власник продає нерухоме майно, розриває договір, а новий не укладає тощо). У таких випадках, щоб уникнути відключення, треба обов’язково привести у відповідність договірні відносини.

По-третє, відключення відбувається через заборгованість за електроенергію. 5 березня 2022 року Постановою Кабінету Міністрів України № 206 було призупинено можливість відключення споживачів через заборгованість. У першу чергу це було зроблено для того, щоб у тій шоковій ситуації, в якій опинилися всі громадяни нашої країни, захистити їхнє право на користування електричною енергією, адже хтось терміново виїхав в іншу область або й іншу країну, хтось став на оборону держави, хтось опинився в окупації, хтось просто фізично не мав змоги зробити оплату. Загалом було багато перехідних процесів, до яких ми мали поставитися з розумінням. Однак багато хто почав цим зловживати. У результаті це призвело до того, що в деяких споживачів перед постачальником почали накопичуватись чималі борги. Після аналізу цієї ситуації Кабміном і була прийнята інша постанова №1405 від 29 січня 2023 року, згідно з якою мораторій на відключення було скасовано. Виняток становлять території, де ведуться бойові дії, та тимчасово окуповані території. Усі інші споживачі мають своєчасно сплачувати за електроенергію, інакше ризикують потрапити у списки на відключення електропостачання.

Як це працює? Якщо споживач має заборгованість перед постачальником, постачальник (у нашій області це переважно ТОВ «Енера Чернігів») звертається до оператора системи розподілу з вимогою відключити боржників із певної дати. Оператор системи розподілу має виконати цю вимогу. Тому у зазначену дату фахівці «Чернігівобленерго» приїжджають до споживача і фізично припиняють йому постачання електроенергії. Для того, щоб цього не сталося, потрібно, щоб споживач врегулював питання погашення заборгованості з постачальником і той, у свою чергу, скасував свою вимогу про відключення. Це єдиний реальний варіант уникнення відключення через заборгованість.

Якщо ж споживача все-таки відключили і він хоче відновити електропостачання у своєму домогосподарстві, то, по-перше він все одно має врегулювати питання сплати заборгованості з постачальником, після чого звернутися щодо відновлення електроживлення. Після отримання заявки від постачальника щодо відновлення електроживлення, Товариство організує відповідні роботи у встановлені, згідно з чинним законодавством, терміни. Отут є один додатковий негативний момент – роботи з відновлення електропостачання є платними. Їх вартість варіюється у залежності від того, де саме відбулося відключення (біля лічильника, на опорі і т.д.). Тому ми вкотре закликаємо споживачів не допускати відключення, щоб не створювати собі зайвих незручностей, забезпечити свою домівку безперебійним постачанням енергетичного ресурсу і позбавити себе додаткових витрат.

Ну і наостанок. Постачальник уже подав АТ «Чернігівобленерго» перші вимоги на відключення боржників, тож уже з початку наступного тижня вони торкнуться усіх районів нашої області. Енергетики будуть вимушені виконувати цю додаткову роботу, адже вона передбачена нормативно-правовими документами, які регламентують діяльність підприємства. Звісно ж, краще б вони займалися іншими завданнями. Повірте, їх в оператора системи розподілу вистачає.

Нагадуємо: щоб фахівці нашої компанії відповіли на запитання, яке вас цікавить, ви можете залишити його в особистих повідомленнях на сторінці «Чернігівобленерго» у фейсбук або ж надіслати на електронну пошту нашого прес-центру – presa@energy.cn.ua.