Чому у житлових помешканнях споживачів АТ «Чернігівобленерго» часто встановлює звичайні електронні лічильники, а не багатозонні? Де узяти зонний лічильник і який саме за характеристиками він має бути? Яким чином можна замінити свій лічильник на зонний і як документально перевести домогосподарство на споживання за зонами?

Рубець Сергій Михайлович, начальник служби технічного аудиту АТ «Чернігівобленерго»:

– Облік електроенергії, при якому враховується споживання протягом певних встановлених періодів доби, називається багатозонним або багатотарифним. Він передбачає наявність декількох часових зон з індивідуальними тарифними ставками, що дозволяють заощаджувати на електроенергії. Маючи тарифну диференціацію, більшу частину електрообладнання споживач може вмикати під час настання «дешевої» тарифної зони. Отут можна обрати, що вам зручніше і вигідніше, адже багатотарифний облік поділяється на двозонний та тризонний.

Двозонний тариф рахує окремо кількість електричної енергії спожитої вдень (з 7 до 23 години) та вночі (з 23 до 7 години). Вдень вартість електроенергії залишається стандартною – 4,32 грн/кВт-год, вночі зменшується до 2,16 грн/кВт-год. Тризонний тариф ділить день на нічний період (з 23 до 7 години), напівпікові (з 7 до 8 години, з 11 до 20 години, з 22 до 23 години) та пікові (з 8 до 11 години, з 20 до 22 години). Звісно, і тут найвигіднішим є нічний тариф – 1,728 грн/кВт-год, але спожита в пікові години електроенергія обліковується вже за тарифом, що складає 150% фіксованої ціни, а це – 6,48 грн/кВт-год.

Тепер щодо самих лічильників. Починаючи із 2020 року, АТ «Чернігівобленерго» почало активно замінювати звичайні лічильники на «розумні» за кошти своєї Інвестиційної програми. Щороку наше підприємство аналізує стан приладів обліку побутових споживачів області і визначає, де саме має бути здійснена заміна цих приладів. Однак основна мета підприємства при встановленні розумних лічильників – не зонний облік, а відстеження даних роботи енергосистеми та дистанційне зчитування даних лічильників (особливо де є утруднений доступ до них). Багатотарифність – це, можна сказати, лише їхня додаткова функція.

Чому вони встановлюються у конкретних населених пунктах або окремих мікрорайонах міст, а не точково? Бо перед встановленням таких лічильників трансформаторні підстанції, від яких живляться ці обрані населені пункти або мікрорайони, обладнуються спеціальними маршрутизаторами, які допомагають лічильникам автоматично передавати інформацію. Без цього обладнання виконувати свою головну функцію вони не будуть.

Зараз із близько 550 тисяч приладів обліку, які зареєстровані в області, функцію передачі даних мають майже 70 тисяч і цю статистику ми плануємо збільшувати й надалі. Споживачі ж, оселі яких не потрапили в Інвестпрограму підприємства, але хочуть розраховуватися за електроенергію за зонами споживання, можуть встановити зонні лічильники у своїх домогосподарствах за власний кошт. Передавати дані автоматично вони не будуть, якщо поряд немає обладнаної для цього ТП, однак зонний облік забезпечать. Що для цього потрібно? Найперше – придбати відповідний лічильник (однофазний або трифазний). Зробити це можна у Сервісному центрі АТ «Чернігівобленерго», у магазині або ж через інтернет. Головне – лічильник має бути рекомендованим на території діяльності АТ «Чернігівобленерго». Знайти повний перелік моделей лічильників, які підпадають під цю вимогу, можна на офіційному сайті «Чернігівобленерго» у розділі «Побутові споживачі» https://chernihivoblenergo.com.ua/consumers/pobut_06. Далі споживач звертається із заявами про заміну лічильника на зонний і перехід на зонне споживання у підрозділ, який обслуговує його населений пункт. У цьому ж підрозділі його лічильник параметризують (якщо лічильник встановлює споживач саме АТ «Чернігівобленерго», первинна параметризація у наших підрозділах буде для нього безкоштовною), а Сервісний центр Товариства робить лише розрахунок вартості самої заміни. Після оплати рахунку бригадою енергетиків виконується сама заміна, складається відповідний акт, після чого лічильник автоматично потрапляє у програмний комплекс «Чернігівобленерго» і постачальника. Все – можете оплачувати електроенергію за зонами!

Побачити ж, що ваша заявка на зонне споживання виконана, можна під час передачі показів лічильника – будь-який онлайн-сервіс (телефонія, чат-бот, Особистий кабінет) «опитає» окремо про покази денної та нічної зон.

Нагадуємо: щоб отримати відповідь від фахівців нашої компанії на запитання, яке вас цікавить, ви можете залишити його в особистих повідомленнях на сторінці «Чернігівобленерго» у фейсбук або ж надіслати на електронну пошту нашого прес-центру – presa@energy.cn.ua.