Ні для кого не секрет, що тарифи на електроенергію для побутових та непобутових споживачів дуже різняться. Незважаючи на складний період для економіки країни, держава продовжує субсидіювання послуги з електропостачання для населення через механізм покладення спеціальних обов’язків на певних учасників ринку електричної енергії. Однак інколи через недобросовісних споживачів ці кошти ідуть не за призначенням. Що саме мається на увазі? Не раз нашими фахівцями виявлялося, що електроенергія на об’єкті побутового споживача використовується за нецільовим призначенням – не на побутові потреби, а на комерційні. Наприклад, у приміщеннях житлового фонду, електроенергія в яких оплачується за тарифом для побутових споживачів, розміщуються крамниці, готелі, клініки, салони, СТО тощо. І їхні власники замість того, щоб привести в порядок договірні умови з постачальниками електроенергії та операторами системи розподілу, окремо обліковувати цю електроенергію й, відповідно, оплачувати за тарифом для непобутових споживачів, просто ігнорують це питання. В умовах повномасштабного вторгнення, коли кожна наявна гривня має іти на забезпечення нашої армії та ліквідацію наслідків рашистських обстрілів (в тому числі й в енергосекторі) такі дії можуть розцінюватися лише як злочинні, а тому у цьому питанні держава вирішила посилити відповідальність споживачів.
19 червня 2024 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) прийняла постанову №1142 «Про затвердження Змін до постанови НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312», якою було впорядковано певні процедури, визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), зокрема дії учасників роздрібного ринку електричної енергії щодо використання індивідуальними побутовими споживачами електричної енергії на об’єкті побутового споживача на непобутові потреби. Із 1 липня ця постанова набрала чинності.
– Електрична енергія, яка використовується на об’єкті індивідуального побутового споживача на непобутові потреби, зокрема для підприємницької, господарської та незалежної професійної діяльності, надання платних послуг, здійснення нотаріальної діяльності, діяльності датацентрів, центрів обробки даних, діяльності зі створення віртуальних активів (майнінгу), надання інших платних послуг, у тому числі у сфері сільського зеленого туризму тощо, обліковується за умовною (віртуальною) точкою комерційного обліку окремо та оплачується за відповідними тарифами для непобутових споживачів електропостачальника, – пояснює заступник директора комерційного АТ «Чернігівобленерго» Сергій Рубець. – У разі зміни потреб споживання на об’єкті індивідуального побутового споживача інформація щодо типу споживання (побутові/непобутові потреби) площадок вимірювання відображається у паспорті точки розподілу/передачі. Зміни ж передбачають зокрема і доповнення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії окремим додатком 11 «Акт розподіленої електричної енергії на побутові та непобутові потреби».
То що ж має робити споживач, щоб привести у відповідність договірні відносини щодо розподілу/постачання електричної енергії на об’єкт побутового споживача на непобутові потреби?
– По-перше, звернутися до оператора системи розподілу (в нашій області це АТ «Чернігівобленерго») із заявою про організацію окремого обліку споживання електричної енергії на непобутові потреби та оформлення акту розподіленої електричної енергії (це документ щодо алгоритму розподілення за зонами (годинами) доби та/або відповідними тарифами, у тому числі на побутові/непобутові потреби обсягу електричної енергії, облікованого за загальним засобом вимірювальної техніки) та до електропостачальника із заявою про оформлення договірних відносин щодо споживання електричної енергії на непобутові потреби, – говорить Сергій Рубець. – У разі оформлення акту розподіленої електричної енергії на побутові та непобутові потреби розподіл обсягів індивідуального побутового споживача оператором системи розподілу здійснюється:
· на побутові потреби в межах обсягів соціальних нормативів для користування послугами з постачання та розподілу електричної енергії у житлових приміщеннях, встановлених постановою Кабінету Міністрів України №409 від 06 серпня 2014 року;
· на непобутові потреби у розмірі перевищення обсягів соціальних нормативів для користування послугами з постачання та розподілу електричної енергії у житлових приміщеннях, встановлених постановою Кабінету Міністрів України №409 від 06 серпня 2014 року;
Звертаємо увагу, що розподіл обсягів електричної енергії, згідно з актом розподіленої електричної енергії, здійснюється з першого дня календарного місяця, наступного за місяцем, у якому підписано акт розподіленої електричної енергії!
Якщо ж споживач не бажає приводити у відповідність договірні відносини, при виявленні оператором системи фактів споживання побутовим споживачем та іншими споживачами електричної енергії за фіксованою ціною для побутових споживачів на непобутові потреби оператор системи складає акт про порушення ПРРЕЕ, в якому зазначаються зобов’язання споживача здійснити заходи з усунення виявленого порушення шляхом негайного припинення споживання електричної енергії на непобутові потреби та протягом 30 днів з дня складення акту про порушення ПРРЕЕ заходи з організації комерційного обліку на непобутові потреби та укладення договору з електропостачальником за відповідним тарифом.
– Підтвердженням факту споживання електричної енергії за фіксованою ціною для побутових споживачів на непобутові потреби, можуть слугувати: отримана інформація від місцевих органів державної влади, місцевого самоврядування та податкової служби, рекламні вивіски та фасадні таблички на об’єктах, зафіксовані фото або відео з відповідною рекламою, рекламна інформація з продажу товарів чи надання платних послуг на відповідних сайтах мережі Інтернет тощо, – перераховує Сергій Рубець. – При складенні акту про порушення ОСР має право обстежувати внутрішні електричні мережі та струмоприймачі на об’єкті споживача на предмет споживання електричної енергії на непобутові потреби. У разі наявності підтверджених фактів споживання споживачем електричної енергії за фіксованою ціною для побутових споживачів на непобутові потреби та у разі недопуску споживачем представників ОСР на об’єкт для обстеження внутрішніх електричних мереж, увесь обсяг використаної електричної енергії на такому об’єкті споживача вважається таким, що використаний на непобутові потреби.
Якщо результати обстеження підтвердили використання побутовим споживачем електричної енергії на непобутові потреби і акт про порушення вже складено, ОСР надає копію протоколу комісії з розгляду акту про порушення ПРРЕЕ відповідному електропостачальнику, а також додаткову інформацію, необхідну для здійснення коригуючого розрахунку електропостачальником щодо дати останнього контрольного огляду або технічної перевірки, дати усунення порушення, величини договірної потужності об’єкта споживача та обсягу (помісячно), що підлягає перерахунку до дати складання акту про порушення ПРРЕЕ або акту розподіленої електричної енергії. Електропостачальник на підставі рішення комісії проводить перерахунок вартості за фактично спожиту електричну енергію на об’єкті споживача за відповідним тарифом (ціною), згідно з чинним законодавством, з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців та за період з дня виявлення порушення до дня його усунення, та надає споживачу коригуючий платіжний документ для оплати.
Якщо споживач не оплачує коригуючого платіжного документу у тридцятиденний строк з дня його отримання, за ініціативою електропостачальника у порядку, установленому ПРРЕЕ, йому припиняється постачання електричної енергії. Тому побутовим споживачам, які використовують електроенергію на непобутові потреби, радимо уже зараз привести у відповідність договірні умови з постачальником та ОСР. Так ви позбавите себе зайвих проблем і зайвих витрат.