Чи зобов’язаний споживач допускати до свого лічильника електроенергії контролера компанії-оператора системи розподілу, якщо цей лічильник розміщений на території приватного домогосподарства або всередині квартири?
Рубець Сергій Михайлович, заступник директора комерційного з технічного забезпечення АТ «Чернігівобленерго»:
– Почнемо з того, що фахівець, якого у народі звикли називати контролером, насправді є електромонтером з експлуатації лічильників. Зазвичай ці фахівці під час відвідування осель побутових споживачів виконують два види перевірки електролічильників: технічну (вона здійснюється не рідше, ніж один раз протягом половини міжповірочного інтервалу засобу обліку або за ініціативою споживача) або контрольний огляд (здійснюється не рідше, ніж один раз на 6 місяців). При цьому, нормами Правил роздрібного ринку електричної енергії, що були затверджені Постановою НКРЕКП №312 від 14 березня 2018 року та якими врегульовані взаємовідносини між операторами системи розподілу (в нашій області та у місті Славутич Київської області це АТ «Чернігівобленерго») та споживачами електричної енергії, чітко вказано, що «працівник компанії-оператора системи розподілу має право на безперешкодний доступ до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об’єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи». Звісно, відбуватися це має лише після пред’явлення представником компанії свого службового посвідчення.
Якщо ж споживач з якоїсь причини не допускає електромонтера з експлуатації лічильників до свого засобу обліку, той, у свою чергу, має скласти акт про недопуск до вузла обліку. Згідно з Кодексом комерційного обліку електричної енергії, цей акт є підставою для припинення постачання електричної енергії користувачеві. Тож не допустити працівника оператора системи розподілу до лічильника споживач не має права, інакше ризикує залишитися без електроенергії, а за її відновлення після відключення доведеться платити.
Звісно, з кожної ситуації є вихід, тож якщо споживач не має бажання бачити працівника обленерго всередині свого будинку, він може винести свій прилад обліку на фасад будівлі – змонтувати його за принципом зовнішньої установки.
Взагалі ж споживач сам має бути зацікавлений у періодичній перевірці свого засобу обліку електроенергії. По-перше, наші електромонтери з експлуатації лічильників дивляться, чи не сталося помилки при передачі показів, щоб виявити і виправити її на ранній стадії. По-друге, перевіряють коректність роботи приладу, адже у випадках технічної несправності він може неправильно рахувати кількість спожитої електроенергії – причому як у бік зменшення, так і у бік збільшення обсягів спожитої електроенергії.
Ну і нагадаємо: найперше всі права та обов’язки як оператора системи розподілу, так і споживача чітко прописані у Договорі про надання послуг з розподілу електроенергії (який, до речі, є додатком до Правил роздрібного ринку електричної енергії). Тож кожен може самостійно і детально ознайомитися з цією інформацією, проаналізувати її і виділити для себе те, що цікавить найбільше.
Щоб отримати відповідь від фахівців нашої компанії на запитання, яке вас цікавить, ви можете залишити його в особистих повідомленнях на сторінці «Чернігівобленерго» у фейсбук або ж надіслати на електронну пошту нашого прес-центру – presa@energy.cn.ua.