Уявити життя сучасної людини без електрики просто неможливо. Радіо і телебачення, інтернет, численні види зв’язку, робота побутових приладів, опалення та кондиціонування повітря, освітлення – це лише незначна частина застосування електрики в сучасному світі. Тож не дивно, що навіть недовготривалі перерви в електропостачанні часто вибивають споживачів із колії, адже на якийсь період припиняють їхню активну життєдіяльність.

Причини перебоїв в електропостачанні бувають різні. Та сьогодні ми поговоримо лише про одну з них – несправності в електрощитових. Чому це актуально? Та тому що питання, хто ж має планово обслуговувати ці щитові та чия це зона відповідальності у випадку якихось непередбачуваних ситуацій, виникають у споживачів чи не найчастіше. Отож, розберемося по пунктах.

– Взаємовідносини між побутовими споживачами та Оператором системи розподілу, функції якого на території Чернігівської області та міста Славутич Київської області  виконує АТ «Чернігівобленерго», регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, – пояснює заступник директора комерційного з технічного забезпечення АТ «Чернігівобленерго» Іван Заровний. – Згідно з Правилами, межа експлуатаційної відповідальності за технічний стан й обслуговування електроустановок напругою до 1000 В встановлюється: при повітряному відгалуженні – у точці кріплення дротів лінії електропередачі до перших ізоляторів на будівлі, або на трубостояку, або на ввідних клемах першого комутаційного апарата, встановленого на ввідному пристрої будівлі споживача; при кабельному вводі – на наконечниках кабелю живлення, приєднаних до ввідних клем першого комутаційного апарата, встановленого у ввідному пристрої будівлі споживача. У той же час за стан внутрішньобудинкових електричних мереж багатоквартирного будинку (від вводу в будинок до відхідних клем вузла вимірювання побутового споживача) відповідає власник (балансоутримувач) цих мереж. Межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності в багатоквартирному будинку встановлюється:

1) між власником (балансоутримувачем) внутрішньобудинкових електричних мереж багатоквартирного будинку та оператором системи – як і говорили вище;

2) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного у квартирі, – на вхідних клемах вузла вимірювання;

3) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного на сходовій клітці, – на вхідних клемах комутаційного апарата, встановленого до вузла вимірювання;

4) між власником вузла обліку та споживачем – на відхідних клемах вузла вимірювання.

Хто ж є власником або балансоутримувачем внутрішньобудинкових електричних мереж у багатоквартирному будинку?

– У Цивільному кодексі України чітко вказано: «Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав». У той же час, термін балансоутримувача передбачено і Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій. Згідно з ними, балансоутримувач будинку,  споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд – це власник або юридична особа, яка за договором із власником утримує на балансі відповідне майно, веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом. У сучасних реаліях найчастіше в якості балансоутримувача виступають ЖЕКи та ОСББ, – зазначає Іван Володимирович.

А отже саме ЖЕКи та ОСББ мають відповідати за планову перевірку та ремонти електрощитових у будинках, якими опікуються. Інакше ризикують не просто залишити мешканців без електрики, а й спричинити більш глобальні негативні наслідки – за статистикою, основними причинами виникнення пожеж у будівлях і спорудах житлового призначення є саме порушення правил пожежної безпеки при влаштуванні та експлуатації електроустановок. Причини, які приводять до виникнення пожеж через несправності в електричному обладнанні, можуть бути різними: по-перше, це короткі замикання, по-друге, перевантаження електропроводки, по-третє, великий перехідний опір в електромережі. Щоб усього цього не сталося, балансоутримувачу треба ретельно слідкувати за станом електромереж та «серця електропроводки» – щитових. Це також дозволить прослідкувати і за коректною роботою приладів обліку – як тих, які вираховують витрати електроенергії на загальнобудинкові потреби, так й індивідуальних. До речі, допомогти в цьому частенько можуть і самі споживачі:

  • якщо ви помітили, що електрощитова горить, димить, іскрить чи то її заливає водою, у першу чергу вимкніть всі електроприлади та автоматичні вимикачі, зверніться в організацію, що обслуговує ваш житловий будинок, та викличте електрика для перевірки внутрішньобудинкових мереж та усунення пошкоджень;
  • якщо ж вас турбує робота конкретного електролічильника – він згорів (корпус оплавлений, є запах гару та сліди горіння на контактах), ви побачили механічне пошкодження корпусу та оглядового скла (тріщини, вм’ятини, відколи), є сумніви в коректності роботи електролічильника (лічильник обліковує значні обсяги електроенергії за відсутності її споживання або, навпаки, не обліковує при включенні потужних приладів), при роботі лічильника з’явився шум, немає світлової індикації тощо, терміново звертайтеся до Оператора системи розподілу – АТ «Чернігівобленерго».

– Згідно з Кодексом комерційного обліку електричної енергії, АТ «Чернігівобленерго», як оператор системи розподілу, відповідає за організацію комерційного обліку електроенергії і в індивідуальних побутових споживачів (незалежно від того, хто є власником лічильника електроенергії), – наголошує начальник служби засобів обліку електроенергії АТ «Чернігівобленерго» Юрій Пусь. – Тому, якщо споживач з якихось причин сумнівається у правильній роботі свого вузла обліку, він може звернутися до оператора системи розподілу для забезпечення проведення позачергового контрольного огляду, технічної перевірки вузла обліку або експертизи приладу. Та й взагалі з будь-яких питань, що стосуються роботи електролічильника, необхідно звертатись до відповідного підрозділу Товариства (в один з РЕМів або в Чернігівські міські електричні мережі). Фахівці або ж визначать причину проблеми та розв’яжуть її на місці (за бажанням споживача можна зробити експертизу в лабораторії АТ «Чернігівобленерго» у законодавчо встановленому порядку), або ж замінять прилад.

Детальні ж консультації ви можете отримати, як завжди, у кол-центрі АТ «Чернігівобленерго» за номерами 0-800-210-310 та (0462) 772-901.